Universitatea de stat din Comrat la 30 de ani – succese și provocări

Stimate domnule rector,
Stimați prorectori și decani,
Stimat corp de profesori și desigur stimați foști și actuali studenți ai Universității de stat din Comrat,

Vă salut și vă mulțumesc pentru oportunitatea de a vorbi în fața domniilor voastre în această zi specială.

Sunt unul din primii studenți ai acestei Universități – acum treizeci de ani eu, plină de planuri și speranțe, am ales să studiez aici jurisprudența.

Când pronunț ”acum treizeci de ani” și înțeleg că vorbesc despre mine – mă simt ciudat și puțin trist.

Acei ani au fost plini de schimbări mari, pe care deseori chiar nu le înțelegeam. Noi ne mișcam spre un viitor absolut necunoscut dar, necătând la acele tulburări, îmi amintesc cu mare căldură de anii de studenție.

Aniversarea de 30 de ani a Universității este o ocazie bună pentru a face concluzii despre ce ne-a reușit și să ne gândim ce am putea face pentru ca lumea să devină mai bună și pentru ca Găgăuzia noastră și toată Moldova să se dezvolte organic. 

Trăim într-o lume care se schimbă foarte rapid și vinovați de aceste schimbări cel mai des suntem noi – oamenii.

Odată cu creșterea volumului de cunoștințe acumulat de oameni și a capacității de a înțelege lumea, noi am reușit să găsim soluții pentru multe din sarcinile și problemele, care păreau imposibile înaintașilor noștri.

Azi zborurile la mii de kilometri și aflarea sub apă timp de luni de zile sunt ceva obișnuit. Omul a împânzit orbita pământului cu sateliți și are posibilitatea să urmărească în regim real fiecare metru pătrat al suprafeței planetei noastre.

Internetul și tehnologiile ne permit să comunicăm și să ne vedem chiar și atunci când ne despart oceane.

Ne dezvoltăm și ne schimbăm atât de rapid încât nu reușim să înțelegem spre ce anume tindem.

Uneori credem că noi, oamenii, suntem atotputernici și cunoaștem totul despre natura lucrurilor și suntem capabili să creăm orice. 

Dar nu e așa – noi suntem doar o parte a unui ecosistem pe care nu noi l-am creat și, necătând la nivelul înalt de înțelegere a naturii, există multe multe lucruri care nu le cunoaștem. Și există multe lucruri, pe care credem că le înțelegem – dar de fapt nu le înțelegem corect. 

Epidemia Covid-19 este unul din exemplele care ne-a arătat că avem încă multe de învățat și de cunoscut. Acest exemplu este un semnal, care trebuie să ne determine mai des să ne îndoim de corectitudinea modului în care trăim și a obiectivelor spre care tindem.

Este un exemplu care trebuie să alimenteze îndoieli referitoare la raționalitatea deciziilor luate de noi și a valorilor care le împărtășim.

Trăim într-o lume în care circa 4 miliarde de oameni nu au acces la servicii medicale simple.

În unele regiuni ale lumii oamenii nu au posibilitatea să se alimenteze regulat – iar în alte regiuni ale lumii noi aruncăm cantități mari de alimente.

În această lume tehnologizată, circa 1 miliard de oameni nu au acces stabil la apă potabilă și nu au văzut cum arată o cameră de baie. 

Cu toate că am atins un nivel înalt de dezvoltare, noi nu am reușit să reducem nivelul inechității sociale și economice. Din păcate încă nu am învățat să fim amabili și prietenoși unii cu alții. 

Nu am învățat să ne ajutăm și să ne iubim unii pe alții. În schimb foarte ușor derapăm în conflicte și generăm ostilitate și ură.

Urmărind atitudinea noastră față de natură, de care depind sănătatea și viața noastră, e dificil să afirmăm că oamenii sunt ființe raționale. 

Trebuie să învățăm să păstrăm pădurile și apa; trebuie să învățăm să consumăm rațional energia; trebuie să soluționăm problema colectării și procesării deșeurilor – aparent sunt niște sarcini simple, dar au un impact extrem de mare asupra ecosistemului în care trăim și de care depinde viața noastră. Rezolvarea acestor probleme depinde de nivelul educației noastre și de valorile care le împărtășim ca societate.

În această lume complicată și contradictorie creată de oameni anume educația va avea rolul salvatorului adevărat.

Acum nu e timpul să învățăm tinerii să facă ceva mai bine decât noi – acum e timpul să învățăm tinerii să nu facă în genere multe lucruri care noi azi le facem.

Cred că trebuie să învățăm tineretul să nu repete greșelile noastre și să scape de egosimul, care a infectat o mare parte din societatea noastră. Haideți să învățăm tinerii să consume rațional, să se ajute reciproc și să iubească natura.

Una din sarcinile noi ale sistemului de educație trebuie să fie pregătirea tinerilor de schimbarea lumii – să-i ajutăm să creeze o lume mai frumoasă și mai luminoasă, în care oamenii iubesc natura și o protejează. Lume în care oamenii se apreciază unii pe alții și se ajută.

Să-i pregătim pentru crearea unei noi realități – mai normală pentru viața oamenilor.

Asta am vrut să împărtășesc azi cu dumneavoastră.

Omenirea a acumulat un volum enorm de cunoștințe și parcă am învățat să operăm cu ele. Dar operăm într-o manieră egoistă, în interesul zilei de azi și ignorând viitorul.

Azi procesul de transmitere a cunoștințelor trebuie să conțină și transmiterea înțelepciunii administrării cunoștințelor și cultura comportamentului cu alți oameni și cu natura.

E o provocare mare dar, anume învățătorii au fost cei care în procesul evoluției omenirii au știut să ne convingă pe ce cale să pășim.

Ne felicit pe noi toți cu aniversarea de 30 de ani a Universității din Comrat și doresc corpului de profesori munți de energie și inspirație pentru lucrul cu generațiile noastre viitoare.